Veselīga un sabalansēta uztura pamatā ir pareizs uzturs. Tikai tā mēs varam nodrošināt organismu ar visām tam nepieciešamajām uzturvielām. Gudri un atbildīgi izvēlēti pārtikas produkti, apēstā ēdiena daudzums, kā arī regularitāte, palīdz uzturēt labu pašsajūtu un saglabāt veselīgu svaru.

Cenšoties izprast un skaidri izskaidrot veselīga uztura principus, zinātnieki izveidoja veselīga uztura piramīdu. Tas ir daudzu gadu medicīnisku pētījumu rezultāts, kuru atliek tikai iegaumēt un pielietot katru dienu. Pārtikas piramīda izskaidro veselīga uztura principus. Pārtikas piramīdas skaidrojumi palīdzēs jums saplānot veselīgas un garšīgas ēdienreizes katrai dienai. Papildu sabalansētam uzturam ik dienas, svarīgas arī fiziskās aktivitātes.

Veselīga uztura pamatā ir pilngraudu produkti. t.i., rudzu maize no rupja maluma miltiem, auzu pārslas, miežu vai griķu putraimi, brūnie rīsi, makaroni no cieto kviešu miltiem. Tieši šiem produktiem jābūt katras maltītes pamatā. Centieties apēst vismaz 3-4 porcijas pilngraudu produktu dienā. 1 porcija – ir viena šķēle pilngraudu maizes vai viena krūze vārītu brūno rīsu. Garšai var pievienot vienu ēdamkaroti olīveļļas vai sviestu. Pilngraudu produkti ir lielisks ogļhidrātu un šķiedrvielu avots.

Ievērojot veselīga uztura pamatprincipus, dārzeņus var ēst bez ierobežojuma. Tos var izmantot kā piedevu katrā maltītē vai kā uzkodu starp ēdienreizēm. Dienā vajadzētu apēst vismaz 3 dārzeņu porcijas. 1 porcija ir, piemēram, viens liels tomāts, vidēji liela paprika, puse garā gurķa, sauja lapu salātu.

Augļu lietošanai uzturā ir zināmi ierobežojumi, tā kā augļi ir saldi – tie satur daudz ogļhidrātu. Ieteicams apēst 1-3 porcijas augļu dienā, vēlams dienas pirmajā pusē. Viena porcija ir viens ābols, banāns, bļodiņa aveņu vai puse greipfrūta. Dārzeņi un augļi ir vērtīgs vitamīnu un minerālvielu avots.

Ikdienas ēdienkartē jāiekļauj arī pākšaugi un rieksti 1-3 porcijas. Porciju izmērs atkarīgs no produktu enerģētiskās vērtības. Rieksti satur daudz kaloriju, bet ir veselīgi, tāpēc ik dienas vajadzētu apēst 8-10 riekstus. Turklāt, jūs varat apēst arī 1/3 krūzītes sēklu, piemēram, saulespuķu sēklas vai 300 g pākšaugu (pupas, zirņi u.c.). Pākšaugi ir izcils augu olbaltumvielu, minerālvielu un šķiedrvielu avots.

Dienas laikā būtu jāapēd 1-2 porcijas olbaltumvielas saturošus dzīvnieku valsts produktus. Ieteicams apēst 150 g treknas jūras zivis (lasis, skumbrija), putna gaļas vai olas. Bez tam, vajadzētu apēst nedaudz biezpiena, izdzert glāzi piena, jogurta vai kefīra. Šie produkti ir lielisks olbaltumvielu avots, kas ir veido ķermeņa uzbūvi un palīdz saglabāt labu veselību.